Remiss till Boverket
ARKiS arbetsgruppen för arkitektur i skolan i Sveriges Arkitekter lämnade i fredags in ett remissvar till Boverket på remissen "Boverkets förslag till Allmänna råd (2015:xx) om friyta för fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet." Vi välkomnar att man säkrar att barnen får friytor och att man i vägledningen har ett omfattande kapitel som handlar om barns och ungas medinflytande när ...det gäller friytor och utemiljö.
ARKiS har också träffat Per-Magnus Nilsson huvudsekreterare i utredningen "Gestaltad livsmiljö" och diskuterat hur den gestaltade livsmiljön ser ut för barn och unga och hur barn och unga kan delta i diskussionen kring vår livsmiljö. Att få utbildning i skolan om samhällsplanering och arkitekturfrågor är en av våra viktigaste frågor som vi förmedlade under mötet. En demokratifråga som i förlängningen ger hållbart samhällsbyggande.
Skolhusgruppen har lämnat ett liknande remissvar till Boverket och Stockholms Skönhetsråd har också lämnat ett vältaligt remissvar. Andra vi känner till som skickat in svar är IPA Lekfrämjandet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
andersbergsskolan trafikfrågor building blocks lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur japan region väst utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer archileaks barns perspektiv medinflytande god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad byggsatser arkitektur på gymnasiet betong tv arkeologi @arkitektens_oga barnböcker rebus reggio emilia varberg mentala kartor #arkis karlshamn formspråk deltagande drömhus lärarhandledning fototävling gatulabba sandstad barnbok teknikämnet. usa stadsutveckling un habitat helsingborg arkitekturleksaker civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku mania teimouri närmiljö arkitekturstudenter arkitekturfestival barack kalmar school award mina kvarter twitter jullovstips umeå arkitekturhögskola our sound space storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd livsmiljö byggarbetsplatsen gymnasieelever metoder blogg förskolegård djäknebergets förskola västerås allthängersamman blockholm kulturminister architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook malmö arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion irland itunes u nacka uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gis gestaltning london kth stockholm hållbart arkis nätverk linköping montessori bostadsområde geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou bagare framtiden västerås köpenhamn hem delaktighet artiklar databas malmö stad kulurdepartementet engelska dac nätverk filmfestival lekredskap lärobok arkus durban2014 träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome sundbyberg krönika oss olafur eliasson friyta norge spanien ukraina open house arquitectives open city presentationer lärande internationellt pris lund tidstypiskt lärarutbildning lärarfortbildning barn och ungdomsbok vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c baracker umeå tengbom dialog almedalen 3d dokumentärfilm barns utemiljö böcker barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk tokyo bee arkitektur och pedagogik lärmiljö äventyr