Room for Children's Participation?
Nu kan man ladda ner och läsa Kari Bjørka Hodnelands doktorsavhandling "Room for Children's Participation?" (2007) Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Avhandlingen handlar om en metod för att arbeta med arkitektur i skolundervisningen.Hon kallar metoden för MIABE, the Model for Increased Awareness of the Built Environment. Hon genomförde övningar med skolbarn i samarbete med lärare i Oslo. Tio år senare intervjuar hon några av skolbarnen om hur de upplevde den särskilda undervisningen som handlade om arkitektur och planering. Mycket läsvärd avhandling.
Ladda ner boken Kort sammanfattning av boken
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
andersbergsskolan trafikfrågor building blocks bee tokyo magiska barnarkitekter ur japan barns medverkan böcker barns utemiljö dokumentärfilm 3d almedalen archileaks tengbom umeå baracker pedagogiskt paris statens konstråd epstein vaxholm halmstad byggsatser arkitektur på gymnasiet tidstypiskt lund betong @arkitektens_oga barnböcker open city presentationer open house ukraina arquitectives norge friyta olafur eliasson oss krönika fototävling gatulabba utställningar rinkeby kupol husby träklossar helsingborg arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap dac engelska kulurdepartementet malmö stad databas arkitekturstudenter school award mina kvarter twitter västerås köpenhamn our sound space centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena geodetisk bostadsområde montessori linköping arkis nätverk metoder hållbart djäknebergets förskola västerås allthängersamman london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff arkitekter i skolan built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar irland sandslott utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen medborgardialog malmö arkitekter arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia facebook byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion podcast itunes u nacka uppsala pris nätverksmöte barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm kth stockholm förskolegård blogg gymnasieelever livsmiljö byggarbetsplatsen storbritannien statenskonstråd fastighetsnytt bagare framtiden umeå arkitekturhögskola jullovstips hem delaktighet artiklar kalmar barack arkitekturfestival nätverk närmiljö mania teimouri ito juku laila reppen universitet civilingenjör och lärare durban2014 stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok bucky dome sundbyberg deltagande lärarhandledning drömhus spanien formspråk karlshamn #arkis mentala kartor varberg reggio emilia rebus lärande internationellt pris arkeologi tv lärarutbildning lärarfortbildning barn och ungdomsbok samråd placemaking europe strawbees victoria & albert museum ung c dialog ämnesövergripande nyfiken på hus god arkitektur medinflytande barns perspektiv kth i tensta gåturer sluten grupp utomhuspedagogik. slu region väst youtube cecilia björk lekplats lärmiljöer arkitektur och pedagogik lärmiljö äventyr